1. etape, Kanalerne.

KLIK PÅ LINKET HERUNDER FOR AT KOMME TIL KANAL KORTET.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=14dLpQGqu5cm9kGDRLTSfQh3xpJc8nmVf&usp=sharing

Turen er på godt og vel et par tusinde Km. (på floder regnes i km og ikke i sømil) og omkring 280 Sluser.
Med en gennemsnitsfart på ca. 10 km/t er det godt vi ikke har sat en dato på hvornår vi skal være i Middelhavet

 

KLIK PÅ LINKET HERUNDER FOR AT KOMME TIL MIDDELHAVS KORTET.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1mmJShqOm0agJ--d8DwaofpdbpVTQgBbg&usp=sharing

Hvis du klikker på dette billede, bliver det større.
Lidt af kanalturen, større kort kommer til.
Alle de små sorte streger på tværs i de blå kanaler er sluser. ;0))

Vi !!  Conny og Ole, og sikkert også nu skibshunden Diva, har gennem flere år haft ønsker at komme på langtur, men der er desværre altid kommet noget i vejen for os, så vi har måtte aflyse.

Vi vil nu for alvor arbejde på at sætte gang i tingene, og i år (2018), skal de sidste ting, som jo altid skal laves inden en sådan tur, gerne falde på plads.

Turen er sat til at starte fra Aalborg Sejlklub torsdag d.18 April 2019 kl 1200 hvis ham der bestemmer over alting lader os

Vi har planlagt at lægge masten på dæk hjemmefra (Aalborg Sejlklub) da vi syntes det vil være galmatias at montere masten, for så at skulle afmontere den igen en uge efter.

Vi sejler til Travemünde - Lübeck, og vi vil så her finde ud af om vi skal lade masten blive liggende på skivet, eller (med mast, bom, alle wirer og hvad der ellers er på masten, vil vi blive lidt lettere,) hvis vi betaler os fra at få den transporteret ned til Port Sct. Louis.

Her tænker jeg  på vores dybgang. Vi stikker ca 1,7 m. men det bliver nok til 1,8m når vi kommer i ferskvand, og så med extra diesel og vand. I de små Franske kanaler er max dybden 1,8 m, så det bliver kun lige til "øllet"

Så går turen videre gennem Elbe/Trave ned til Elben. Videre ad Elben Seitenkanal ned til Mittelandskanal. Dortmund/Ems til Wessel-Datteln Kanal, som tager os til videre til Rhinen.

Her vil vi gå lidt nordpå, medstrøms til Nimegen i Holland. Derfra igen sydpå, gennem Maas-Waalkanal til den møder Maas, og videre til Maasbracht, hvor vi sejler ind på Julianekanal, Ind i Belgien efter Maastricht, videre af Albertkanal, og ind i Frankrig på Canal de la Meuse videre på "Canal Des Vosges, videre på Saône og ned til Port Sct. Louis som er sidste stop, inden Middelhavet.

Her skal masten så rejses igen, og turen skulle så gå videre langs den Franske sydkyst. Videre til Korsika eller "Isola d'Elba" som ligger mellem Korsika og fastlandet. Videre til Rom, hvor vi gerne skulle bruge nogle dage på opleveren. Kapri vil vi også besøge, og derefter, videre sydover, og gennem Messina Strædet, syd om solen, og over på Corfu. Derefter ind gennem Corinth Bugten, og gennem Corinth kanalen, hvis den er farbar. Der har jo været nogle voldsomme jordskred, som har lukket den af her i 2018.

Derfra går turen videre til ???? Ja, det må tiden vise.

Dette er den planlagte rute, "men skrevet i sandet, kan tidevandet jo nemt ændre dette".

  • Conny: Kok, dæksmatros, og co.skipper

  • Diva: Skibs og vagthund.

  • Ole: Skipper, samt det overordnede ansvar. ;0)